Ga naar hoofdinhoud Ga naar Footer

Aanvraag bemanningsdocumenten zeeschip

 
 

Inleiding

 
 

Wat vraagt u met dit formulier aan?

Met dit formulier vraagt u een van de volgende documenten aan:

  • Aanvraag beoordeling bemanningsplan en afgifte eerste bemanningscertificaat
  • Vernieuwing bemanningscertificaat;
  • Wijziging bemanningsplan of bemanningscertificaat;
  • Wijziging scheepsbeheerder.

Voor wie is dit formulier bedoeld?

Dit formulier is bedoeld voor de partij die verantwoordelijk is voor de bemanning. De Wet zeevarenden beschrijft de volgende drie mogelijkheden.


  1. De eigenaar op het vestigingskantoor in Nederland;
  2. De organisatie/scheepsmanager in Nederland aan wie de eigenaar de verantwoordelijkheid voor de exploitatie van het schip heeft overgedragen. De eigenaar kiest dan woonplaats op dit adres van de scheepsmanager in Nederland;
  3. De rompbevrachter op het vestigingskantoor in Nederland. De rompbevrachter kan de verantwoordelijkheid voor de exploitatie van het schip niet overdragen.

Welke kosten zijn aan deze aanvraag verbonden?

De kosten die verbonden zijn aan deze aanvraag vindt u in de Regeling tarieven transportsectoren.

Welke bijlagen zijn nodig?

Welke bijlagen u moet invullen, verschilt per situatie. Tijdens het invullen van het formulier ziet u welke bijlage(n) u moet toevoegen.

Hoe verloopt uw aanvraag?

Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, ontvangt u een automatische ontvangstmelding. Is uw aanvraagformulier volledig, inclusief alle juiste bijlagen, ingediend? Dan neemt de ILT de aanvraag in behandeling. U ontvangt hierover een bericht. Bij de behandeling van uw aanvraag houdt de ILT zich aan de wettelijke beslistermijnen.


Let op: Onvolledig of onjuist ingevulde formulieren neemt de ILT niet in behandeling. Dit geldt ook voor het niet meesturen van de gevraagde bijlagen. U ontvangt dan een bericht om de aanvullende gegevens binnen een bepaalde termijn aan te leveren.

 
 
 
 

Algemene informatie over het formulier

Gebruik de Nederlandse taal in dit formulier. Alleen dan neemt de ILT het ingevulde formulier in behandeling.
U kunt het formulier altijd tussentijds opslaan via de knop 'Opslaan'. Er wordt dan een bestand aangemaakt dat u op uw computer kunt bewaren. U kunt dit bestand op een later tijdstip openen en het formulier verder invullen.
Nadat u het formulier volledig heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Daarin vindt u een kopie van uw ingevulde gegevens in pdf-formaat.
Ook staat hierin het aanvraagnummer dat uw aanvraag heeft gekregen.

Datum van publicatie

01-01-2024

Vragen over het formulier?

Heeft u vragen over het invullen of de inhoud van het formulier? Neem contact op met de ILT via telefoonnummer 088-489 00 00. Heeft u een vraag over een ingediende aanvraag, houd dan het aanvraagnummer bij de hand. U kunt uw vragen ook stellen via het vragenformulier op de website.


De velden met een * vult u verplicht in.

 
 
 
 

Via MijnILT is het eenvoudiger om een vergunning aan te vragen of een melding te doen.

Uw belangrijkste voordelen zijn:

  • U kunt digitaal een vergunning aanvragen of een melding doen.
  • U heeft een overzicht van de aanvragen en meldingen die u heeft gedaan.
  • Door de automatische verwerking van data gaat de terugkoppeling sneller.
  • Uw aanvraag of melding wordt automatisch tussentijds opgeslagen waardoor uw gegevens niet verloren gaan.

U logt in bij MijnILT met eHerkenning.

 
 
 
Placeholder voor de inlogknoppen
 
 

U vult uw gegevens handmatig in.

 
 

U hebt een bedrijf of organisatie en u doet uw aanvraag of melding via MijnILT.

 
 
 
X

Bestand inladen

Selecteer het bestand met opgeslagen antwoorden dat u wilt openen.

Let op: Het bestand moet eerder vanuit dit formulier opgeslagen zijn.