Ga naar hoofdinhoud Ga naar Footer

Aanvraag HOI ontheffing

 
 

Inleiding

 
 

Wat vraagt u met dit formulier aan?

Met dit formulier vraagt u een ontheffing voor de verplichting tot het afgeven van scheepsafval aan. U krijgt de ontheffing alleen als het schip over een geldige zeebrief beschikt.

Voor wie is dit formulier bedoeld?

Voor Nederlandse en buitenlandse organisaties die eigenaren, (ISM) beheerders of scheepsagenten zijn.

Welke kosten zijn aan deze aanvraag verbonden?

Aan de behandeling van deze aanvraag zijn kosten verbonden. De actuele bedragen vindt u in de Regeling tarieven transportsectoren.

Welke bijlagen zijn nodig?

De volgende bijlagen moeten worden aangeleverd:

  • Bewijs dat het een geplande en normale route is waar het schip regelmatig vaart;
  • Bewijs van een contract of regeling met het bedrijf waar oliehoudend en huishoudelijk afval wordt afgegeven;
  • Betalingsbewijzen of ander bewijs dat dit contract actief is;
  • Lijst met mailadressen van alle havens op de route.

Voor schepen die niet onder Nederlandse vlag varen:

  • Kopie Safety management certificaat (indien van toepassing);
  • Alleen voor niet ISM-plichtige schepen (<500 GT): Kopie van de geldige zeebrief afgegeven door de eigen vlaggenstaat.
De ontheffing wordt pas gegeven als alle bijlagen, die van toepassing zijn, zijn meegestuurd.

Hoe verloopt uw aanvraag?

Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, ontvangt u een automatische ontvangstmelding. Is uw aanvraagformulier volledig, inclusief alle juiste bijlagen, ingediend? Dan neemt de ILT de aanvraag in behandeling. U ontvangt hierover een bericht. Bij de behandeling van uw aanvraag houdt de ILT zich aan de wettelijke beslistermijnen.


Let op: Onvolledig of onjuist ingevulde formulieren neemt de ILT niet in behandeling. Dit geldt ook voor het niet meesturen van de gevraagde bijlagen. U ontvangt dan een bericht om de aanvullende gegevens binnen een bepaalde termijn aan te leveren.

 
 
 
 

Algemene informatie over het formulier

Gebruik de Nederlandse taal in dit formulier. Alleen dan neemt de ILT het ingevulde formulier in behandeling.
U kunt het formulier altijd tussentijds opslaan via de knop 'Opslaan'. Er wordt dan een bestand aangemaakt dat u op uw computer kunt bewaren. U kunt dit bestand op een later tijdstip openen en het formulier verder invullen.
Nadat u het formulier volledig heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Daarin vindt u een kopie van uw ingevulde gegevens in pdf-formaat.
Ook staat hierin het aanvraagnummer dat uw aanvraag heeft gekregen.

Datum van publicatie

01-01-2024

Vragen over het formulier?

Heeft u vragen over het invullen of de inhoud van het formulier? Neem contact op met de ILT via telefoonnummer 088-489 00 00. Heeft u een vraag over een ingediende aanvraag, houd dan het aanvraagnummer bij de hand. U kunt uw vragen ook stellen via het vragenformulier op de website.


De velden met een * vult u verplicht in.

 
 
 
 

Via MijnILT is het eenvoudiger om een vergunning aan te vragen of een melding te doen.

Uw belangrijkste voordelen zijn:

  • U kunt digitaal een vergunning aanvragen of een melding doen.
  • U heeft een overzicht van de aanvragen en meldingen die u heeft gedaan.
  • Door de automatische verwerking van data gaat de terugkoppeling sneller.
  • Uw aanvraag of melding wordt automatisch tussentijds opgeslagen waardoor uw gegevens niet verloren gaan.

U logt in bij MijnILT met eHerkenning.

 
 
 
Placeholder voor de inlogknoppen
 
 

U vult uw gegevens handmatig in.

 
 

U hebt een bedrijf of organisatie en u doet uw aanvraag of melding via MijnILT.

 
 
 
X

Bestand inladen

Selecteer het bestand met opgeslagen antwoorden dat u wilt openen.

Let op: Het bestand moet eerder vanuit dit formulier opgeslagen zijn.