Ga naar hoofdinhoud Ga naar Footer

Melding klacht naleving passagiersrechten busvervoer

 
 

Inleiding

 
 

Wat meldt u met dit formulier?

Met dit formulier meldt u een klacht over uw rechten als passagier. Uw rechten vindt u in de Verordening (EU) nr. 181/2011.


Let op: U moet eerst schriftelijk een klacht indienen bij de (uitvoerende) busonderneming. Komt u er met de busonderneming niet uit? Dan kunt u de klacht voorleggen aan de geschillencommissie waarbij de busonderneming is aangesloten. Als u er met de geschillencommissie niet uitkomt, dient u met dit formulier uw klacht in.


Heeft uw klacht betrekking op een geannuleerde pakketreis? Dit is een combinatie van ten minste 2 verschillende soorten reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie. En is de reden van annulering anders dan de annulering van de autobus- of touringcardienst? Neem dan contact op met ConsuWijzer, van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).


Heeft u geen klacht, maar een vraag over uw passagiersrechten? Neem dan contact op met de ILT via het vragenformulier of telefonisch via 0800 - 489 00 00.

Voor wie is dit formulier bedoeld?

Dit formulier is bestemd voor passagiers in het busvervoer. Met uitzondering van vervoersdiensten die onderdeel uitmaken van een pakketreis. Waarbij de reden van annulering een andere is dan de annulering van de autobus- of touringcardienst.

Welke bijlagen zijn nodig?

  • De klacht aan de busonderneming en geschillencommissie.
  • Alle overige correspondentie.

Wat gebeurt er met uw melding/aanvraag?

De ILT behandelt uw klacht als een handhavingsverzoek. Zij kan busondernemingen die de Verordening overtreden een sanctie opleggen.

 
 
 
 

Algemene informatie over het formulier

Gebruik de Nederlandse taal in dit formulier. Alleen dan neemt de ILT het ingevulde formulier in behandeling.
U kunt het formulier altijd tussentijds opslaan via de knop 'Opslaan'. Er wordt dan een bestand aangemaakt dat u op uw computer kunt bewaren. U kunt dit bestand op een later tijdstip openen en het formulier verder invullen.
Nadat u het formulier volledig heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Daarin vindt u een kopie van uw ingevulde gegevens in pdf-formaat.
Ook staat hierin het registratienummer dat uw melding heeft gekregen.

Vragen over het formulier?

Heeft u vragen over het invullen of de inhoud van het formulier? Neem contact op met de ILT via telefoonnummer 088-489 00 00. Heeft u een vraag over een ingediende melding, houd dan het registratienummer bij de hand. U kunt uw vragen ook stellen via het vragenformulier op de website.


De velden met een * vult u verplicht in.

 
 
 
 
 
Placeholder voor de inlogknoppen
 
 

U vult uw gegevens handmatig in.

 
 
 
X

Bestand inladen

Selecteer het bestand met opgeslagen antwoorden dat u wilt openen.

Let op: Het bestand moet eerder vanuit dit formulier opgeslagen zijn.