Wat meldt u met dit formulier?
Met dit formulier meldt u een klacht over:
- Assistentie bij mobiliteitsbeperking of handicap
- Vertraging van uw vlucht van meer dan 3 uur, bijvoorbeeld door een gemiste aansluiting
- Annulering van uw vlucht
- Geweigerde toegang tot uw vlucht
- Plaatsing op uw vlucht in een hogere of lagere klasse
Voor wie is dit formulier bedoeld?
Voor luchtvaartpassagiers die ontevreden zijn over de afhandeling van hun klacht door de luchtvaartmaatschappij of het vliegveld. U kunt alleen een melding doen als uw vlucht korter dan een jaar geleden plaatsvond.
Wat gebeurt er met uw melding?
1. Klacht over vertraging, annulering of plaatsing in andere klasse
De ILT legt uw klacht vast als een melding. Uw melding wordt niet individueel behandeld of onderzocht. Na het melden van uw klacht:
- Krijgt u informatie over uw rechten en de actie die u kunt ondernemen.
- Krijgt de luchtvaartmaatschappij een kopie van uw melding als het gaat om vertraging of annulering. Zo weet zij dat u de ILT heeft benaderd. Hierdoor kan de luchtvaartmaatschappij opnieuw contact met u opnemen. Dit is niet verplicht.
U krijgt geen bericht over wat er met uw melding gebeurt. De ILT gebruikt meldingen om na te gaan of luchtvaartmaatschappijen de regels naleven en kan waar nodig actie ondernemen. Uw melding is dus belangrijk.
2. Klacht over assistentie mobiliteitsbeperking of een instapweigering
De ILT onderzoekt uw klacht en vraagt informatie aan het vliegveld of de luchtvaartmaatschappij.
De ILT kan geen (schade)vergoeding of compensatie eisen namens passagiers, maar kan de luchtvaartmaatschappij een boete opleggen bij overtreding van regels. De ILT laat u binnen 6 maanden de uitkomst van uw klacht weten.
Financiële vergoedingen via de rechter
De ILT kan geen actie ondernemen bij individuele klachten over vergoedingen van de luchtvaartmaatschappij. Verzoeken om een financiële vergoeding kunt u via de kantonrechter (laten) indienen. U kunt ook gebruik maken van uw rechtsbijstandverzekering, of mogelijk uw reisverzekering.
Welke bijlagen zijn nodig?
- Voor een klacht over vertraging, plaatsing in andere klasse, een annulering of een instapweigering: alle correspondentie met de luchtvaartmaatschappij en een kopie van de bevestigde boeking.
- Voor een klacht over mobiliteitsbeperking: geen bijlagen nodig.
Let op: stuur géén kopieën van identiteitsbewijzen of medisch gevoelige gegevens op.
Uw persoonsgegevens gebruikt de ILT voor de registratie of behandeling van uw klacht en voor mogelijke boetes aan een bedrijf. Meer informatie over de verwerking vindt u op de website van de ILT.