Ga naar hoofdinhoud Ga naar Footer

Melding klacht naleving passagiersrechten luchtvaart

 
 

Inleiding

 
 

Wat meldt u met dit formulier?

Met dit formulier meldt u een klacht over:


  • Assistentie bij mobiliteitsbeperking of handicap
  • Vertraging van uw vlucht van meer dan 3 uur, bijvoorbeeld door een gemiste aansluiting
  • Annulering van uw vlucht
  • Geweigerde toegang tot uw vlucht
  • Plaatsing op uw vlucht in een hogere of lagere klasse

Voor wie is dit formulier bedoeld?

Voor luchtvaartpassagiers die ontevreden zijn over de afhandeling van hun klacht door de luchtvaartmaatschappij of het vliegveld. U kunt alleen een melding doen als uw vlucht korter dan een jaar geleden plaatsvond.

Wat gebeurt er met uw melding?

1. Klacht over vertraging, annulering of plaatsing in andere klasse
De ILT legt uw klacht vast als een melding. Uw melding wordt niet individueel behandeld of onderzocht. Na het melden van uw klacht:

  • Krijgt u informatie over uw rechten en de actie die u kunt ondernemen.
  • Krijgt de luchtvaartmaatschappij een kopie van uw melding als het gaat om vertraging of annulering. Zo weet zij dat u de ILT heeft benaderd. Hierdoor kan de luchtvaartmaatschappij opnieuw contact met u opnemen. Dit is niet verplicht.

U krijgt geen bericht over wat er met uw melding gebeurt. De ILT gebruikt meldingen om na te gaan of luchtvaartmaatschappijen de regels naleven en kan waar nodig actie ondernemen. Uw melding is dus belangrijk.


2. Klacht over assistentie mobiliteitsbeperking of een instapweigering
De ILT onderzoekt uw klacht en vraagt informatie aan het vliegveld of de luchtvaartmaatschappij.
De ILT kan geen (schade)vergoeding of compensatie eisen namens passagiers, maar kan de luchtvaartmaatschappij een boete opleggen bij overtreding van regels. De ILT laat u binnen 6 maanden de uitkomst van uw klacht weten.

Financiële vergoedingen via de rechter

De ILT kan geen actie ondernemen bij individuele klachten over vergoedingen van de luchtvaartmaatschappij. Verzoeken om een financiële vergoeding kunt u via de kantonrechter (laten) indienen. U kunt ook gebruik maken van uw rechtsbijstandverzekering, of mogelijk uw reisverzekering.

Welke bijlagen zijn nodig?

  • Voor een klacht over vertraging, plaatsing in andere klasse, een annulering of een instapweigering: alle correspondentie met de luchtvaartmaatschappij en een kopie van de bevestigde boeking.
  • Voor een klacht over mobiliteitsbeperking: geen bijlagen nodig.
Let op: stuur géén kopieën van identiteitsbewijzen of medisch gevoelige gegevens op.

Uw persoonsgegevens gebruikt de ILT voor de registratie of behandeling van uw klacht en voor mogelijke boetes aan een bedrijf. Meer informatie over de verwerking vindt u op de website van de ILT.

 
 
 
 

Algemene informatie over het formulier

Gebruik de Nederlandse taal in dit formulier. Alleen dan neemt de ILT het ingevulde formulier in behandeling.
U kunt het formulier altijd tussentijds opslaan via de knop 'Opslaan'. Er wordt dan een bestand aangemaakt dat u op uw computer kunt bewaren. U kunt dit bestand op een later tijdstip openen en het formulier verder invullen.
Nadat u het formulier volledig heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Daarin vindt u een kopie van uw ingevulde gegevens in pdf-formaat.
Ook staat hierin het registratienummer dat uw melding heeft gekregen.

Datum van publicatie

01-01-2024

Vragen over het formulier?

Heeft u vragen over het invullen of de inhoud van het formulier? Neem contact op met de ILT via telefoonnummer 088-489 00 00. Heeft u een vraag over een ingediende melding, houd dan het registratienummer bij de hand. U kunt uw vragen ook stellen via het vragenformulier op de website.


De velden met een * vult u verplicht in.

 
 
 
 

Via MijnILT is het eenvoudiger om een vergunning aan te vragen of een melding te doen.

Uw belangrijkste voordelen zijn:

  • U kunt digitaal een vergunning aanvragen of een melding doen.
  • U heeft een overzicht van de aanvragen en meldingen die u heeft gedaan.
  • Door de automatische verwerking van data gaat de terugkoppeling sneller.
  • Uw aanvraag of melding wordt automatisch tussentijds opgeslagen waardoor uw gegevens niet verloren gaan.

U logt in bij MijnILT met eHerkenning.

 
 
 
Placeholder voor de inlogknoppen
 
 

U vult uw gegevens handmatig in.

 
 

U hebt een bedrijf of organisatie en u doet uw aanvraag of melding via MijnILT.

 
 
 
X

Bestand inladen

Selecteer het bestand met opgeslagen antwoorden dat u wilt openen.

Let op: Het bestand moet eerder vanuit dit formulier opgeslagen zijn.