Ga naar hoofdinhoud Ga naar Footer

Aanvraag erkenning voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht

 
 

Inleiding

 
 

Wat vraagt u met dit formulier aan?

Met dit formulier vraagt u een erkenning aan voor het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht. De regelgeving die bij deze erkenning hoort is vastgelegd in de ministeriële regeling 'Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht'. Deze regeling vindt u op regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht.

Voor wie is dit formulier bedoeld?

Voor Nederlandse bedrijven die handelingen uitvoeren in de keten van het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht.

Welke kosten zijn aan deze aanvraag verbonden?

Er zijn kosten voor het behandelen van uw aanvraag. U ontvangt hiervoor achteraf een factuur. Het tarief kan jaarlijks worden aangepast, het tarief vindt u in de Regeling tarieven transportsectoren (Afdeling 2.5. Luchthavens, artikel 2.19).

Welke bijlagen zijn nodig?

  • Een uittreksel van de Kamer van Koophandel. Dit mag maximaal 6 maanden oud zijn.
  • Een overzicht van alle medewerkers die een opleiding vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht hebben gevolgd (bijvoorbeeld 7.1 of 7.3 ) en in het bezit zijn van een geldig certificaat.
  • Per medewerker een kopie van dit certificaat. Het certificaat moet zijn afgegeven door een door de ILT erkende opleidingsinstelling. Zie Overzicht erkende opleidingsinstellingen.
  • Een omschrijving van de taken en bevoegdheden van alle medewerkers die zich bezig (kunnen) houden met gevaarlijke of radioactieve stoffen of die daarmee in aanraking (kunnen) komen. (Dit is geen verplichte bijlage).
  • Een CBTA-opleidingsprogramma zoals bedoeld in hoofdstuk 1.4 van part 1 van de ICAO Technical Instructions. Zie voor informatie: Opleidingen gevaarlijke stoffen luchtvervoer.
  • Een beschrijving van de handelingen die te maken hebben met het vervoer van gevaarlijke stoffen door de lucht. Bijvoorbeeld werkinstructies en procedures.
  • Een organigram en een korte omschrijving van het bedrijf dat de erkenning aanvraagt.

Misschien moet u nog andere bijlagen meesturen. Dit hangt af van het soort erkenning dat u aanvraagt. Of dit nodig is leest u bij de volgende stappen van dit formulier. Zie ook artikel 3 en 4 van de 'Regeling erkenningen vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht’.

Hoe verloopt uw aanvraag?

Heeft u het aanvraagformulier volledig, inclusief alle juiste bijlagen, ingediend? Dan neemt de ILT de aanvraag in behandeling. Om te beoordelen of u in aanmerking komt voor een erkenning doet de ILT een 1e audit.

Let op: Als u het formulier niet goed of niet volledig heeft ingevuld, of als u niet alle bijlagen heeft meegestuurd kan de ILT uw aanvraag niet behandelen. Dan ontvangt u een bericht met de vraag om de ontbrekende informatie alsnog op te sturen.

 
 
 
 

Algemene informatie over het formulier

Let op: U ondertekent het formulier met uw handtekening. U moet hiervoor een duidelijke foto of een scan van uw handtekening uploaden, in het formaat .jpg of .png. Zorg dat u een afbeelding van uw handtekening heeft voordat u het formulier invult.


Gebruik de Nederlandse taal in dit formulier. Alleen dan neemt de ILT het ingevulde formulier in behandeling.
U kunt het formulier altijd tussentijds opslaan via de knop 'Opslaan'. Er wordt dan een bestand aangemaakt dat u op uw computer kunt bewaren. U kunt dit bestand op een later tijdstip openen en het formulier verder invullen.
Nadat u het formulier volledig heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Daarin vindt u een kopie van uw ingevulde gegevens in pdf-formaat.
Ook staat hierin het aanvraagnummer dat uw aanvraag heeft gekregen.

Datum van publicatie

18-09-2025

Vragen over het formulier?

Heeft u vragen over het invullen of de inhoud van het formulier? Neem contact op met de ILT via telefoonnummer 088-489 00 00. Heeft u een vraag over een ingediende aanvraag, houd dan het aanvraagnummer bij de hand. U kunt uw vragen ook stellen via het vragenformulier op de website.


De velden met een * vult u verplicht in.

 
 
 
 

Via MijnILT is het eenvoudiger om een vergunning aan te vragen of een melding te doen.

Uw belangrijkste voordelen zijn:

  • U kunt digitaal een vergunning aanvragen of een melding doen.
  • U heeft een overzicht van de aanvragen en meldingen die u heeft gedaan.
  • Door de automatische verwerking van data gaat de terugkoppeling sneller.
  • Uw aanvraag of melding wordt automatisch tussentijds opgeslagen waardoor uw gegevens niet verloren gaan.

U logt in bij MijnILT met eHerkenning.

 
 
 
Placeholder voor de inlogknoppen
 
 

U vult uw gegevens handmatig in.

 
 

U werkt voor een organisatie en doet uw aanvraag of melding in MijnILT.

 
 
 
X

Bestand inladen

Selecteer het bestand met opgeslagen antwoorden dat u wilt openen.

Let op: Het bestand moet eerder vanuit dit formulier opgeslagen zijn.